Translate

söndag 8 juli 2012

Iväg mot Skottland

På Nordsjön

Vi vill tacka alla släktingar och goda vänner som besökt oss och kommit med presenter och lyckönskningar inför vår avfärd.
På avresedagen kom Corona, öns bibliotikarie, och förstärkte vårt skeppsbibliotek med en kasse böcker från biblioteket.
Bussige, hygglige Goggen Strömme kom ner till båten och fikade med oss. Goggen har själv seglat ARC-rallyt över Atlanten och är lite kritisk till att vi inte har dieselelverk och kortvågsradio ombord. Goggen har kortvågsutrustningen kvar sedan sin egen segling och skickar med oss hela utrustningen. Detta på avseglingsdagen så vi får packa ner utrustningen för senare montering.
Vi valde mellan att skaffa kortvåg eller satellitutrustning. Vårt val blev en Inmarsat Fleet Broadband-utrustning (satellit) Båda systemen har sina för- och nackdelar och skall egentligen inte ställas mot varandra. Det bästa är att ha bägge systemen och nu har vi det.
Sen vi kom hem till Sverige med Balance har vi utrustat och fixt en hel del. Ändå är det så att helt klar blir man inte, om man vill komma iväg.  En del utrustning har vi därför packat ner för senare montering under resan. När man skall vara iväg på långsegling en längre tid är det inte bara båten att fixa med. Massor med saker ska ordnas med där hemma. Dagarna före avseglingen fick vi sålt vår bil så nu har vi bara lägenheten på Malmön, sjöboden, lastmoppen och Balance kvar.

Den 4 juli dök ett fantastiskt väderläge upp som utlovade SO vind från onsdag till lördag. Nu måste vi iväg! Avgång från Malmön kl 0015 den 4 juli. Lämnade Malmöns Marina avvinkade av sonen Björn och hamnvärden Lennart.
Vädret under första natten var vindfattigt och vi gick för maskin i 10 timmar. Sedan kom det vind enl prognosen. Gynnsamma vindar större delen av resterande delen av överseglingen 7-12 meter SO. Mestadels soligt och varmt väder.
På vägen över hade vi sammanlagt 6 besök av delfiner. Väldigt trevligt när dom kommer omkring båten.
Tredje natten kom vi in bland oljeplattformarna. Det blev i mörkret men man märker snart att man är övervakad. Blir anropade över vhf-radion och en röst säger: ”We are monitoring you on radar” och efter en stund får jag order att ändra kurs 30 grader styrbord.
Oljeplattformarna har GSM-uppkoppling vilket man kan ha glädje av när man passerar. Ett par sms som legat på kö kommer fram.
Den stora havsviken före Inverness heter Moray Firth. Hit kommer vi sista natten och får en nordlig kuling över oss. Dygnsmässigt kommer vi lite fel eftersom vi inte kan angöra i mörker och vi har också kommit lite fel med hänsyn till tidvattnet. Vi får helt enkelt minska farten för att komma fram nästa morgon/förmiddag. Först rullade vi in hela storseglet men gjorde fortfarande 7 knop på bara förseglet. Fick rulla in mycket på förseglet för att få ner farten till ca 4 knop vilket behövdes för att inte komma fram för tidigt. Blev en ganska jobbig natt med grov sjö och dessutom dålig sikt. Gott att det finns radar och AIS.
Kl 9 på morgonen vänder tidvattnet inåt. Tidvattenskillnaderna är här ca 4 meter.
Framme i Inverness kl 12 7 juli. Totalt seglad tid från Malmön till Inverness 84 timmar.