Trafikledningen i hamnen |
Skandinaviska klubben som har verksamhet både i Las Palmas
och i San Augustin har vi blivit medlemmar i sen vi kom hit. Klubben ordnar
studiecirklar, föredrag, utflykter, fester och andra sammankomster. Har bok-
och DVD-bibliotek. På fredagar serveras lunch i klubbens lokal. Idag har vi
varit med på ett studiebesök i den kommersiella hamnen i Las Palmas arrangerat
av klubben.
Hamnen i Las Palmas har varit ett frihandelsområde sedan
mitten 1800-talet.
På kolfartygens tid var hamnen betydelsefull när fartygen
behövde bunkra kol inför atlantöverfarter. Kolet var skrymmande och man klarade
inte turen från Nordeuropa till Sydamerika om man förutom kol ville ha plats
för last ombord. Hamnen har även idag stor betydelse som bunkerhamn även om
olja idag ersatt kolet.
Läget är strategiskt mellan Europa, Afrika och Syd- och
Nordamerika.
Här lastas 1.500.000 ton oljeprodukter per år och hamnen
kallas ”Atlantens stora bensinstation”. Hamnen är också en stor transithamn och
man hanterar en miljon containrar per år. 6000 personer är anställda i hamnen.
De produkter som kanarierna själva exporterar utgörs av
tomater, potatis och bananer.
För oss seglare är Las Palmas en utomordentligt bra hamn att
starta en atlantöverfart från. Här finns mycket bra provianteringsmöjligheter
och även bra möjligheter att utrusta och serva båtar. En som tidigt insåg detta
var Christoffer Columbus som 1492 provianterade och utrustade sina fartyg här
före atlantöverfart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar