När vi anmälde oss till ARC-rallyt levde vi i
föreställningen att Balance är mer
eller mindre färdigutrustad för atlantöverfart. Det är hon också. I allt
väsentligt. Men när vi nu fått listorna på utrustning som krävs för
ARC-deltagandet så blir det ändå till att delvis skriva nya ”att göra-listor". Alla båtar skall besiktigas före start och vår ambition är att gå igenom
besiktningen u.a.
De viktigaste delarna i säkerhetsutrustningen som erfordras
är livflotte, epirb (nödsändare),
man-överbord-utrustning,
kommunikationsutrustning.
All vår utrustning inom dessa områden är ny sedan 2012 och
kommer inte att medföra några besiktningsproblem. Lite tur hade vi när vi köpte
livflotten då vi valde mellan en s.k. ”offshore-modell” och en ISO-certifierad
variant. Vi valde den ISO-certifierade, trots viss prisskillnad. Nu visar det
sig att den modellen är vad som krävs för att få starta. Hade vi valt den
billigare varianten hade vi fått köpa ny flotte inför ARC-starten. I
man-överbord-utrustningen ingår en hel del utrustning. Flytvästar som ska vara utrustade med
sprayhood, belysning, reflexer, visselpipa. Västarna ska också vara försedda
med båtens namn och det får vi komplettera. Även livbojar, lifeslings etc. ska
vara försedda med båtens namn.
När det gäller kommunikationsutrustning så har man ett krav
om att alla deltagande båtar ska vara kontaktbara via e-mail. På en båt kan
detta lösas på två sätt. Antingen har man en kortvågsradio med s.k.
Pactor-modem eller så löser man e-mailen via en satellitutrustning. Vi har en
Inmarsat Fleet Broadband 150 som är idealisk för detta. Naturligtvis måste man
också ha normal VHF-radioutrustning (också med extra nödantenn). Kortvågsradio
är inte krav men säkert trevligt att ha då man kan delta i radionätet mellan
båtarna på vägen över Atlanten.
Vår radarreflektor som fanns med vid köpet av båten klarar
inte kravet om reflekterande yta
>10 kvadratmeter så den får vi byta ut. Vi
har en manuell och en elektrisk länspump. Den manuella sitter nere i båten och
ett krav är att den ska kunna manövreras från sittbrunnen så detta får vi
komplettera. I övrigt är det mest smådetaljer som behöver ordnas. Iofs ganska
många smådetaljer!
Om två veckor ska vi lyfta av masten och byta all stående
rigg. Detta arbete är beställt sen tidigare. Vi passar också på att komplettera
riggen med ett inre förstag, steg i masten och en extra spinnakerbom.
Det blir nog skönt med sommarsemester på Bohus-Malmön efter allt detta arbete!
SvaraRaderaDet ska bli härligt att åka på semester till Malmön! Det mesta av riggarbetet görs av Alisios Sailing & Rigging.
RaderaHerregud, så ni sticker alltså över! Det där med att ta emot tampen då...... skämt åsido, det är inte Kanarieöarna som blir vårt mål i höst. Vi ska hålla oss till fastlandet, tror vi i alla fall. Men, det låter väldigt roligt. Hur var det nu det där med att segla över stora hav, Kerstin? Kul att ni ger er iväg. Vi har kommit till södra Danmark, Kielkanalen nästa!
SvaraRaderaHa det bra,
Thomas o Irene
Man kan ombestämma sig och det är tillåtet! Vi var också på väg till Medelhavet men ombestämde oss någonstans i Portugal. Kerstin längtar nu efter att få komma ut på de stora haven! Vi har koll på er via AIS/Marinetraffic.
SvaraRaderaHej på er!
SvaraRaderaNu ligger vi i Holland, Terschelling. Var på Langeook, en av frisöarna, och träffade Thomas släkt. Hamnkaptenen där, en härlig miljökämpe, brukar segla skeppare på katamaraner i Västindien. Han ville gärna vara besättning över Atlanten, om ni eller någon ni vet vill ha hjälp, så finns det en erfaren gast som gärna mönstrar på. Han ska till Västindien och jobba över europas vinterhalvår, som han brukar. Ville bara inte flyga dit. Miljökämpe, som sagt!
Ha det så bra med båtgrejandet!
Thomas&Irene