Lägg märke till loken som "håller" fartyget |
Ungefär en vecka har vi tillbringat på Shelter Bay Marina i
Colon, Panama. Marinan är belägen strax innanför de enorma vågbrytarna som
skyddar infarten till Panama-kanalen vid dess östra mynning mot Karibiska
havet.
Marinan är en ganska stor och fin marina och kanske den
dyraste vi besökt. Kallas också ”Shelter Pay Marina”…. Området där marinan är
belägen har tidigare varit amerikansk militärbas och ligger ganska ”offside”.
Vi har gjort ett par utflykter härifrån. Vi gjorde en
gemensam utflykt med de flesta av våra rallykompisar till Panama City med två
övernattningar på hotell. På vägen till Panama City gjorde vi ett studiebesök
vid Gatun locks och tittade när ett containerfartyg slussade genom. Fartyget
var byggt efter Panama-kanalens maxmått. Kallas ”Panamax”. Slussarna togs i
drift 1913 och det största fartyget som fanns vid den tiden var Titanic.
Slussarnas maxmått dimensionerades för att kunna klara världens största fartyg.
Därför är ”Panamax” = Titanics mått.
Just nu håller man på att färdigställa en ny slussled med
betydligt större slussar. Kapaciteten för containerfartyg som nu går genom
kanalen är ca 4300 containrar medan den nya slussleden gör det möjligt att
passera med fartyg som har kapacitet om 13.000 containrar. Gatun-sjön som när
den byggdes var världens största konstgjorda sjö utnyttjas till
bristningsgränsen. Utöver att den förser Panama City med dricksvatten så går
det också åt enorma mängder vatten vid driften av slussarna i Panama-kanalen.
Till den nya slussleden har man byggt reservoarer som gör att man skall kunna
återvinna 60% av vattnet som används vid slussningen.
De områden i Panama som inte är bebyggda är till stor del
djungel och vildmark. När man bygger de nya slussarna är det många vilda djur
som störs. Man tar dock ett seriöst ansvar för de vilda djuren och flyttar dem
till nationalparksområden. Vi blev själva vittnen till utplacering av en orm
och en sengångare.
I Colombia och Panama är in- och utklareringsrutinerna
tämligen komplicerade. Så komplicerade att man anlitar en agent som tar hand om
proceduren och besöker tull- och immigrationsmyndigheterna åt oss.
Imorgon, tisdag 1 mars, ska vi få våra pass tillbaka och
räknar med att lämna Shelter Bay Marina kl 18 med kurs mot St Andres, ca 220
sjömil.
Sengångare |
Tillbaka i frihet |
Vad härligt att höra era målande berättelser. Tillsammans med era underbara bilder borde det bli en givande reseskildring i bokform av er när ni kommer hem. Kram till er från Anette o mig
SvaraRaderaTack Berne för kommentar. Roligt att ni följer oss på vår segling!
SvaraRadera