Har nu varit på Isla Mujeres i Mexico ungefär en vecka.
Vi gjorde hela inklareringen i egen regi. Det tog en hel dag
men vi sparade ca 200 USD genom att inte anlita agent som är vanligt att man
gör. Möten med sex olika myndigheter och däremellan besök på bankkontoret för
att erlägga olika avgifter. Under mötet med hälsomyndigheten riktades ett
”pistolliknande föremål” mot min panna och fick veta att min kroppstemperatur
var 36,8 grader. Kerstin som är lite ”coolare” hade 36,6.
Förbereder vår fortsatta segling som går till Key West i
Florida. Vi har installerat utrustning så att vi kan tömma vår septiktank från
däck eftersom det i USA är ett lagkrav, precis som numera i Sverige. Skillnaden
är bara att i USA är systemet med tömningsstationer väl utbyggt. Det finns även
mobila sugtömningsstationer som kommer ut till ankrade båtar. Tänk när det
kommer en sugtömningsbåt och besöker båtarna som ligger i Gluppöbassängen på
sommaren……
Ett par av våra amerikanska vänner återvände för några dagar
sedan till Florida efter att ha seglat i Karibien några år. De glömde ta på sig
flytvästarna när de tog dingen till land och hälsades välkomna hem till USA med
90 USD i böter. ”Den som är korkad behöver ingen flytväst”
Om man är i Mexico med en utländsk båt i mer än en vecka
måste man göra s.k. ”temporary import” (TIP) av båten. Kostar 60 USD. Detta
görs på ett kontor i Cancun på fastlandet. Det går en färja dit.
Kvinnan som tar emot oss och matar in våra uppgifter i
datorn får problem med datasystemet och påstår att vår båt varit registrerad i
Mexico tidigare vilket jag dementerar. Hon kan inte komma vidare, slår ut med
armarna och hänvisar oss till Customs-kontoret vid flygplatsen. Det fick bli
nästa dags resa.
Taxin till flygplatsen kostade 300 pesos (ca 18 USD). Att ta
taxi tillbaka kostar 74 USD. Småningom hittade vi en chaufför som skulle köra
för 45 USD. Hade endast 20-dollarssedlar och vet att det blir problem om man
inte har jämna pengar så jag bad att få betala i pesos vilket var OK. När vi
kommer fram säger chauffören att det blir 1250 pesos (74 USD). Enligt min
uträkning skulle det bli 765 pesos och chauffören gav upp utan strid. Försöka
duger!
På Customs-kontoret kunde de inte finna att vår båt varit i
Mexico tidigare och mer kunde de inte göra. Tillbaka till ”kvinnan som slog ut
med armarna”. Lämnade henne telefonnr och namn till tjänstemannen på
Customs-kontoret i hopp om att de skulle kunna lösa problemet tillsammans. Det
var nu lite sent på dagen och hon hänvisade mig tillbaka till nästa dag.
När jag kom tillbaka följande dag var kontoret stängt!
Alla CE-märkta båtar har ett s.k. HIN-nummer. (Hull
Identification Number). CE-märkningen infördes 1998. Vår båt är byggd 1995 och
saknar därför detta nr. Har kommit fram till att det är avsaknaden av detta nr
som gör vårt ärende så komplicerat för myndigheten här i Mexico.
Kontaktade Magnus Rassy på Hallberg-Rassy Varvs AB där vår
båt är byggd. Magnus hjälpte oss att skapa ett HIN-nummer till vår båt och
därefter lyckades vi få båten genom registreringen och erhöll efter fyra besök
hos myndigheten vårt TIP. Utan hjälpen från Magnus Rassy på Hallberg-Rassy Varvs AB hade vi aldrig
lyckats få igenom TIP-registreringen. Vi hade då inte fått stanna kvar utan
tvingats lämna landet i mycket olämpligt väder.
När man tagit sig genom de byråkratiska turerna och om man överser
med korruptionen så är Mexico ett underbart land att besöka.
Som Tage Danielsson sa i Revyn Glaset i Örat. Heter och heter. Har du inget nummer så finns du inte.......
SvaraRaderaOnekligen kändes det precis så ett tag!
SvaraRadera