Man of war - Portugisisk örlogsman |
(In English below)
Lämnade våra vänner Mindy o Jeff på katamaranen Mad Romance i Boca Raton söndagen den 3 februari. Nu har vädret stabiliserat sig och värmen har kommit tillbaka. Nu är det som det ska vara, helt enkelt! Var tillsammans med Mindy och Jeff ett par dagar och var bl.a. tillsammans i Ft Lauderdale där vi uträttade några ärenden hos West Marine, Sailorman och East Coast Batteries. Några trevliga kvällar och goda middagar hade vi tillsammans.
Fortsatte ICW söderut till Fort Lauderdale där vi toppade upp våra dieseltankar. Sedan broöppning vid 17th Street Bridge och därefter ut i Golf-strömmen med kurs mot Bahamas.
Väderfönstren för att segla till Bahamas har under en ganska lång tid varit få. Förhärskande vindriktningen har varit nordlig, därav också det kalla vädret som rått under lång tid.
Nordlig vind är väldigt olämpligt eftersom den går mot Golfströmmen. Vind mot ström leder till förskräcklig sjö. Ostlig vind vill vi inte heller ha eftersom det är motvind. Sydlig och västlig vind är bra men man kan få vänta på de rätta förhållandena. Nu uppstår ett högtrycksläge med vackert väder, solsken och varmt. Men ingen vind! Vi valde att gå för motor!
Vi hade 55 sjömil över Golf-strömmen till ”Hen & Chicken” som är en av infartspunkterna till Bahama bankarna. Över bankarna har vi drygt 60 sjömil tills vi når Atlanten på andra sidan. Vi passerar bankarna under natten. Vattendjupet på bankarna är 3,5 - 8 meter och man kan ankra om man vill. En del gör det. Vi möter några mindre lastfartyg som förser Bahama-öarna med förnödenheter från USA.
En märklig känsla när man lämnar bankarna med vattendjup på några få meter och djupet på en mycket kort stund ändrar sig till ett par tusen meter.
Endast 15 sjömil från där man kommer ut i Atlanten (kallas Tongue of the Ocean) finns en marina som heter Chubb Cay Marina. Det ser ut som att man kan klarera in där. Vi anropar marinan på radion och frågar. Det går bra att klarera in där men Harbour mastern påpekar att de debiterar en avgift om man endast använder marinan för inklarering. För en något högre kostnad kan man stanna en natt. Vi bestämde oss för att stanna en natt då vi var lite trötta efter 23 timmar till sjöss.
När vi kom in i marinan kändes det först som att komma in i marina Gaviota på Cuba. En stor fin marina med endast ett fåtal båtar. Båtarna som låg där var i huvudsak amerikanska sportfiskebåtar. Första tanken var att de har så högt pris att ingen vill stanna där. Pratade med besättningen på en av de amerikanska båtarna som dock sa att om ca två veckor är marinan fullbelagd då sportfiskesäsongen satt igång.
Marinan är otroligt fin. När man förtöjer tar två män emot tamparna och dekorerar förtöjningsändarna med en ”fläta”. Anläggningen är också en resort och har trevlig restaurang, bar och vacker pool. I receptionen får vi blanketterna som skall fyllas i och när det är klart blir vi körda till den lilla flygplatsen där Customs & Immigrations finns. Vi fick våra pass stämplade och cruising- och fishing permit för den tid vi har tänkt stanna.
Om vi eventuellt kommer hit någon mer gång väljer vi nog att ankra utanför marinan och ta oss till fots till flygplatsen. Marinan var väldigt trevlig och med vänlig personal men det är den dyraste marinan vi någonsin stannat vid.
Mindy, Jeff and Coco in Boca Raton |
Customs and Immigrations office in Chubb Cay |
Sport fishing boat |
Marina office in Chubb Cay |
(In English:)
We left our friends Mindy and Jeff at the catamaran Mad Romance in Boca Raton on Sunday February 3rd. Now the weather has stabilized and it has become warmer. Right now it is the way we want it to be! We were together with Mindy and Jeff for a couple of days and among other things we were in Ft Lauderdale where we visited West Marine, Sailorman and East Coast Batteries. We had a couple of really nice evenings and dinners together.
Continued our way south along the ICW to Fort Lauderdale where we filled up our diesel tanks. Thereafter bridge opening at 17th Street Bridge and then out into the Gulf stream headed towards the Bahamas.
Weather windows to sail to the Bahamas have during a rather long time been rare. Most of the winds have been northerly, thereof also the cold weather that has been dominating during long time.
Northerlies are not good for crossing to the Bahamas as they go towards the Gulf Stream. Wind against current leads to terrible sea conditions. Neither do we like Easterlies as they are on the nose.
Southerlies and westerlies are good but you could have to wait some time for perfect conditions. Now creates a high pressure system with beautiful weather, sunshine and warm weather. But no wind at all! We motored!
It is around 55 nautical miles across the Gulf Stream to ”Hen & Chicken” which is one of the points where you can enter the Bahama banks. Across the banks we had around 60 nautical miles until we reach the Atlantic on the other side. We pass the banks during the night. The draft is around 10 - 25 feet and you can anchor if you like. Some boaters do. On the way we met some smaller freighters that go with stuff for the Bahamian Islands from USA.
It is a special feeling when you leave the banks with rather shallow water and get out into the Ocean when the draft changes to 10.000 feet in a couple of minutes.
Only 15 nm from where you go out into the Atlantic (called the Tongue of the Ocean) there is a marina called Chubb Cay Marina. Looks like it is possible to clear in there. We call the marina on the radio to check. It is OK to clear in at the marina but the Harbour Master tells us that they charge you if you only use the marina for clearing in. If you pay some more you are able to stay in a slip at the marina. As being rather tired after 23 hours at sea we decided to stay overnight.
When we entered the marina we first thought of when we entered marina Gaviota on Cuba. A huge, very nice marina but with very few boats. The boats being there were most of them American Sport Fishing boats. At first we thought the price to stay in the marina was so high that few boaters want to use it. Talking to the crew on one of the American boats we heard, however, that within two weeks the marina will be full. This when the Sport fishing season has started.
The marina is incredibly fine and beautiful. When you come in to the dock there are two men assisting you with your lines. The marina is also a resort and has nice restaurant, bar and a beautiful pool. At the reception desk we receive the documents to be filled in and when we are ready there is a chauffeur taking us to the small airport nearby where Customs & Immigrations are. Our passports were stamped and we received cruising- and fishing permit for the time we plan to stay.
In case we would come here again in the future we will probably choose to anchor outside the marina and walk to the airport for clearence. The marina is very nice and beautiful and the staff is very friendly and nice but it is the most expensive marina we have ever stayed at.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar