Translate

fredag 4 oktober 2013

Oktober i Las Palmas

HMS Gladan i Las Palmas

















Båtar som ankommer till Las Palmas efter den 1 oktober får inte längre plats i marinan. De blir hänvisade till den stora ankringsviken som ligger precis norr om marinan. Många av de långliggare som har sina båtar här får flytta ut ur marinan. Detta för att ge plats åt de totalt nästan 300 båtar som ska segla Atlantic Rally for Cruisers (ARC). En del av deltagarna är redan på plats och övriga är på ingång.

Det blir två starter i ARC i år. Första starten, som vi är med i, går den 10 november. Vi seglar då med mellanstopp i Mindelo på Kap Verde för att sedan fortsätta därifrån den 20 november mot St Lucia i Karibien. Det är 50 båtar som vi startar ihop med. Den 24 november startar 245 båtar som då seglar direkt från Las Palmas till St Lucia.

Häromdagen kom svenska marinens utbildningsfartyg HMS Gladan till Las Palmas. De skall vara här ett tag innan de seglar över Atlanten. Gladan har fått en fin plats i marinan. Under ett par dagar var Gladan vår närmaste svenska granne.

Under en tid har temperaturen varit omkring 30 grader. Har en del jobb att utföra ombord och ibland går det inte så fort i värmen. Det finns en utrustningslista inför ARC där vi bockar av punkt efter punkt. Länspumpar, träplugg vid varje bordsgenomföring, danbuoy med lampa o reflex, livbojar med båtnamn, reflex, visselpipa, drivankare, radarreflektor med min 10 kvm reflekterande yta, nödraketer, grab-bags mm mm.

När vi seglar ARC har vi en norsk systerbåt med i seglingen. En Hallberg-Rassy 39 med segelnr 66. Vårt segelnr är 67! Den norska båten seglas liksom vi av en 2-mans besättning. Gasten i den norska båten är svensk och dessutom från Bohus-Malmön!

fredag 13 september 2013

Bergsvandring


















Idag var det dags för första bergsvandringen för säsongen för min del. Vi gick från St Andres till Firgas. En ganska lätt tur på 7 km. Sista biten är dock ganska tuff med ett rätt ordentligt uppförslut.
När vi vandrade i våras såg vi ibland fikonträd med gröna frukter. Nu är dom mogna och blå-lila till färgen. Jag har aldrig ätit färska fikon tidigare och att plocka från trädet och äta dem direkt är en delikatess.

Pekka plockar fikon

torsdag 12 september 2013

Tillbaka i Las Palmas

ARC-flaggan hissad. I november sitter den på nästan alla båtar i marinan.


















Nu är jag (Staffan) åter i Las Palmas efter tre månader hemma i Sverige. Tre månader som gått väldigt fort. Kerstin kommer om ett par veckor. Är just nu i Finland på ett föreläsningsuppdrag.

Sorg och glädje
Staffans mamma gick bort under sommaren efter ett 87 år långt och lyckligt liv. Sista tiden dock med den förskräckliga sjukdomen Alzheimer. Dagarna därefter fyllde pappa 90 år och några dagar därefter döptes Jakob, vårt 4:e barnbarn. "Sorg och glädje går hand i hand" 

Arbete
Kerstin har under sommaren haft ett vikariat som barnmorska i Kiruna (Det finns en koppling till Kiruna då Kerstins mor kommer därifrån) Jag åkte naturligtvis upp och besökte och passade på att vandra från Abisko till Kebnekaise och Nikkaluokta. Tillsammans besteg vi Kebnekaises topp under en helg när Kerstin var ledig från jobbet.
På ”hemmaplan” har vi målat tre hus. Sjöboden på Bohus-Malmön, pappas hus i Partille och Björn och Annas hus i Vallda. Det har varit en perfekt sommar för husmålning med väldigt lite nederbörd att ta hänsyn till.

Oväntat möte
Vid Kiruna-besöket var jag med på en guidad tur i LKAB:s gruva. Turen gick med buss ner till 500 meter under jord. Gruvan har ett vägnät om 400 km. Lutningen på vägnätet är 10%. Man bryter idag malmen 1500 meter under jord. Man vet att det finns malm ner till åtminstone 2000 meter.
När vi befinner oss 500 meter ner i berget lägger jag märke till en av de andra deltagarna som ser otroligt bekant ut. Förunderligt att två människor kan vara så lika! Att det skulle vara den jag kände igen verkade omöjligt då vederbörande är och seglar sin båt i Malaysia/Thailand-området. I alla fall så var det Göran från båten Bakbrus som var på besök i Sverige och också ägnat sig åt fjällvandring i våra fantastiska svenska fjällområden. Anette mötte upp när vi kom tillbaka efter turen. Göran och Anette är liksom vi medlemmar i JRSK (Jordenruntseglarklubben) Det blev ett par timmars fika i Kirunas Folkets Hus med mycket snack om långsegling, Atlanten, Karibien, Stilla Havet osv.

tisdag 11 juni 2013

Riggning del 2




















En massa riggjobb har gjorts under några dagar och det är Alisios Sailing som gjort arbetet för oss. ("Alisios" betyder "passadvind", vackert firmanamn) Det har varit trevligt att arbeta med Alisios och vi rekommenderar dem för den som vill ha rigg- eller segelarbeten utförda i Las Palmas.

Chefen är Octavio, riggexperten är Domingo och till sin hjälp har dom Pedro som är en akrobat i riggen. Domingo tog OS-guld i Flying Dutchman i Barcelona och har seglat Americas Cup. Tror han klarar att ställa in vår rigg....

måndag 3 juni 2013

Riggbyte


















Nu har vi startat det hittills största projektet på Balance. Vi byter all stående rigg. (All wire som håller masten på plats) I samband med detta passar vi på att komplettera med ett inre förstag. Den befintliga Furlexen (rullfocksbeslaget) sätter vi på det inre förstaget och sätter en ny Furlex 300 på det främre förstaget. Vi sätter fotsteg i masten så vi inte behöver kivas om vem som skall hissas upp i masten om något behöver åtgärdas. En andra spinnakerbom kompletterar vi också med. Vi byter också alla fall (snören som man hissar seglen med)

Att lyfta av en mast är något som i Sverige är rutin och de flesta båtägare gör detta varje år. Här är det inte ofta man tar av en mast och det finns inte mastkranar som hemma. Mobilkran är det som gäller här.


lördag 18 maj 2013

6 månader till ARC-starten


















När vi anmälde oss till ARC-rallyt levde vi i föreställningen att Balance är mer eller mindre färdigutrustad för atlantöverfart. Det är hon också. I allt väsentligt. Men när vi nu fått listorna på utrustning som krävs för ARC-deltagandet så blir det ändå till att delvis skriva nya ”att göra-listor". Alla båtar skall besiktigas före start och vår ambition är att gå igenom besiktningen u.a.

De viktigaste delarna i säkerhetsutrustningen som erfordras är livflotte, epirb (nödsändare), 
man-överbord-utrustning, kommunikationsutrustning.

All vår utrustning inom dessa områden är ny sedan 2012 och kommer inte att medföra några besiktningsproblem. Lite tur hade vi när vi köpte livflotten då vi valde mellan en s.k. ”offshore-modell” och en ISO-certifierad variant. Vi valde den ISO-certifierade, trots viss prisskillnad. Nu visar det sig att den modellen är vad som krävs för att få starta. Hade vi valt den billigare varianten hade vi fått köpa ny flotte inför ARC-starten. I man-överbord-utrustningen ingår en hel del utrustning.  Flytvästar som ska vara utrustade med sprayhood, belysning, reflexer, visselpipa. Västarna ska också vara försedda med båtens namn och det får vi komplettera. Även livbojar, lifeslings etc. ska vara försedda med båtens namn.

När det gäller kommunikationsutrustning så har man ett krav om att alla deltagande båtar ska vara kontaktbara via e-mail. På en båt kan detta lösas på två sätt. Antingen har man en kortvågsradio med s.k. Pactor-modem eller så löser man e-mailen via en satellitutrustning. Vi har en Inmarsat Fleet Broadband 150 som är idealisk för detta. Naturligtvis måste man också ha normal VHF-radioutrustning (också med extra nödantenn). Kortvågsradio är inte krav men säkert trevligt att ha då man kan delta i radionätet mellan båtarna på vägen över Atlanten.

Vår radarreflektor som fanns med vid köpet av båten klarar inte kravet om reflekterande yta 
>10 kvadratmeter så den får vi byta ut. Vi har en manuell och en elektrisk länspump. Den manuella sitter nere i båten och ett krav är att den ska kunna manövreras från sittbrunnen så detta får vi komplettera. I övrigt är det mest smådetaljer som behöver ordnas. Iofs ganska många smådetaljer!

Om två veckor ska vi lyfta av masten och byta all stående rigg. Detta arbete är beställt sen tidigare. Vi passar också på att komplettera riggen med ett inre förstag, steg i masten och en extra spinnakerbom.

måndag 13 maj 2013

Atlantic Rally for Cruisers (ARC)

























ARC-rallyt går av stapeln omkring den 25 november varje år. Rallyt har seglats varje år sedan 1986. Seglingen startar i Las Palmas, Gran Canaria med målgång i Rodney Bay på ön St Lucia i Karibien.

Deltagarantalet är max 245 båtar och anmälningslistan är som regel fulltecknad i januari. Maximala antalet deltagande båtar begränsas av antalet tillgängliga platser i marinan i Las Palmas. Under hösten är gästplatserna reserverade för ARC och mer än 245 båtar finns inte kapacitet för.

Nytt för i år är att man har infört en extra start den 10 november. Seglingen kommer att gå med mellanstopp på Kap Verde men med slutmål på St Lucia precis som den vanliga "arken". Denna segling går under benämningen "ARC+ Cape Verde 2013"

Från Las Palmas till Mindelo, Kap Verde är det 850 sjömil. Från Mindelo till St Lucia är det 2150 sjömil. Totalt 3000 sjömil. Man räknar 5-7 dygn till Kap Verde och 12-16 dygn från Kap Verde till St Lucia.

s/y Balance har idag anmält sig som deltagare i seglingen!