Gamla och nya livflotten |
När man lämnar Sverige för en utlandsresa har man reseskydd
i sin hemförsäkring de första 45 dagarna. Därefter väljer man att inte ha något
skydd alls eller så tecknar man en reseförsäkring.
Vi har tidigare haft detta reseskydd via Länsförsäkringar.
När det gäller reseförsäkringspremier gäller samma som med skatten. Man betalar
mer när man blir äldre! När det gäller reseförsäkringen kan man kanske förstå
att riskerna för allvarliga sjukdomar blir större när man blir äldre.
När vi besökte båtmässan i Southampton kom vi i kontakt med
Topsail Insurance som tecknar reseförsäkringar för seglare och även
båtförsäkringar. Efter att vi fått offert från dem, lusläst
försäkringsvillkoren och jämfört, kommit fram till att inget är sämre, men
några villkor är fördelaktigare, så har vi nu tecknat hos Topsail Insurance i
England.
Priset för försäkringen hos Topsail ligger en bit under
hälften av priset från Länsförsäkringar och då ingår vistelse i USA upp till 89
dygn. Länsförsäkringar har ett kraftigt tillägg vid vistelse i USA.
Pengarna som vi nu får över efter byte av försäkringsbolag
behöver vi för att täcka upp den dåliga affären;
När vi för drygt fyra år sedan påbörjade vår långsegling
köpte vi en ny livflotte. En ISO-certifierad flotte som uppfyller alla krav för
havskappsegling och oceansegling. Fabrikatet är Seago, tillverkas i England. De flesta livflottar skall besiktigas
och packas om vart tredje år för att vara godkända. Det har nu kommit till vår
klarhet att flottar från Seago inte
kan servas och ompackas utanför Europa. Detta eftersom det inte finns några
godkända och certifierade servicestationer någonstans utanför Europa. Om man
planerar en långsegling längre än tre år bör man välja ett annat fabrikat på
livflotte.
Så där står vi. Med en säkert alldeles utomordentligt bra
flotte men den går inte att få service på. När vi nu tänkt oss en längre
segling denna säsongen som innebär segling över Stilla havet vill vi ha full
koll på att all säkerhetsutrustning är uppdaterad och OK. Det innebär att vi nu
tvingas köpa en ny livflotte. Vi har försäkrat oss om att det finns
servicestationer över hela världen för den nya flotten. Om någon är intresserad
av en fyra år gammal ISO-certifierad 6-mans livflotte i container kan den avhämtas
i Florida utan kostnad.
Hos Datrex i Jacksonville i Florida har vi nu köpt en ny
livflotte. Datrex har också levererat nya nödraketer till oss. Vi har också
köpt en ny epirb (nödsändare). Den gamla epirben hade batteri som höll i fem
år. Den nya epirben har batteri med livslängd på tio år.
Vare sig det gäller försäkringar, livflottar, nödsändare eller nödraketer är det saker vi måste ha, som dessutom är ganska dyra, men som vi
hoppas aldrig behöva använda.
I Turkiet brände vi av gamla utgångna nödraketer så det stod härliga till. Alla fungerade trots att några var utgångna med 15 år. Detta var en övning sanktionerad av CG så det var tillåtet att skjuta av raketerna.
SvaraRaderaFick liksom er köpa ny Epirb förra året. Gick inte es att få tag i batteri till den gamla.
Livflotten, en Zodiac, kunde vi utan problem packa om i Trinidad.
Gamla raketerna har vi kvar som reserv. Så nu finns det mycket krut ombord! Nya epirben var betydligt billigare än den gamla som vi köpte i Sverige. Partyglada amerikaner här på marinan tyckte vi skulle ha "liferaft party" med flotten.
SvaraRadera