Under sommaren har vi förvarat Balance på land hos Green Cove Springs Marina i norra Florida.
Marinan ligger ca 35 miles från kusten vid St Johns River ca 25 miles från
staden Jacksonville. Avståndet från kusten var en fördel för oss när orkanen
Matthew drog förbi. Skadorna blev betydligt värre närmare kusten än här.
Marinan beskriver sig själva som ”the friendly marina” och
det stämmer. Marinan har väldigt hjälpsam och trevlig personal. Många av de som
jobbar här är själva ”cruisers” och bor i sina egna båtar vid marinan.
Brevlådor för marinans live-aboards |
Vi har tagit ganska god tid på oss inför sjösättningen och
inte känt någon större brådska. Under helgerna har vi utnyttjat det lokala
biluthyrningsföretagets helgpriser, hyrt bil och rest runt i Florida.
På båten har vi bytt cutlesslager (cutlesslagret är ett stöd
för propelleraxeln). Ett något besvärligt arbete som vi aldrig gjort tidigare.
För att få loss stävlagret måste vi först få loss propellern. För att få loss
propellern behövdes en 12 mm insexnyckel som vi inte hade. Inte helt lätt att
få tag på i USA som inte använder mm. Fick tag på en ½ tumsnyckel som vi
slipade ner till 12 mm med vinkelslipen.
På marinan har man tillgång till en mindre verkstad med
arbetsbänk, stort skruvstäd, bänkslipmaskin, pelarborrmaskin och en hydraulisk
press. Mycket bra.
Har monterat ur vår septiktank och fått svetsat en liten
irriterande läcka.
Vi har bottenmålat med tre gallon bottenfärg och i samband
med detta passat på att höja vattenlinjen ett par cm.
När man står och målar botten tänker man på att när vi
senast gjorde det var det på Curacao för ett år sedan. Var är vi nästa gång vi
målar botten?
Sjösättningsklara |
Ocean Cruising Club, där vi är medlemmar, har på många
platser över hela världen s.k. ”Port Officers”. Port Officers fungerar som
värdar för besökande klubb-medlemmar. Här i Green Cove Springs är Pam och Frank
Port Officers. Underbara människor!
De mötte oss vid flygplatsen. Erbjöd oss att bo hemma hos
dem om det var besvärligt på marinan efter orkanen. Har tagit med oss på
”chicken-wing special” på tisdagar. ”Ät 20, betala för 10”. Ordnat BBQ-fest
tillsammans med en del andra seglare. ”We´re
gonna show you what an American BBQ is about!” Tagit med oss på amerikansk
fotboll.
Umgänget på marinan är ganska internationellt. En dag åkte
vi i en bil tillsammans med ett par från Sydafrika, ett par från Australien,
ett par från USA och vi från Sverige.
Hemma hos Pam och Frank, OCC Port Officers |
Vi har beställt en ny ankarkätting. Har tidigare haft en 10
mm kätting. Det går dock inte att få tag på i USA så nu har vi 3/8 tum
istället. För att kättingen ska stämma med ankarspelet har vi bytt den s.k.
”gipsyn” i ankarspelet. Nya kättingen blir 80 meter lång eller 270 fot som man
säger ”over here”. Lite problem har vi haft med beställningen av kättingen
eller egentligen en hel del problem. Vi beställde hos Port Supply som utlovade leveranstid på en vecka. Efter nästan två
veckor fick vi leverans. Kontrollmätte och det visade sig att den levererade
kättingen var alldeles för kort. I båda ändar!
Blev utlovade ny kätting om två dagar. Vid senare kontroll
visade det sig att det skulle ta ytterligare två veckor innan ny kätting skulle
komma. Vi annullerade beställningen hos Port
Supply och gjorde en ny beställning hos Defender.
Vi får leverans på tisdag och sjösätter på onsdag.
Vår granne där vi står på land heter Charlie. Han håller på
och gör en stor renovering av sin motorbåt som han är ”live-aboard” i. Han sade
efter valresultatet: ”Ja, ni kan ju åtminstone ta er ut ur det här landet….”
Valsystemet är lite annorlunda mot vad vi är vana vid i
Sverige. I USA röstar 55% jämfört med 86% i Sverige. Man har få vallokaler.
Köer redan vid 6-tiden på morgonen. Valet var på en tisdag vilket innebar att man
måste rösta innan man går till jobbet. Innan man kan rösta måste man registrera
sig för röstning vilket man ibland måste göra en månad före valet. 73 miljoner
möjliga väljare har inte registrerat sig i tid och får därför inte rösta.
(Källa: Olle Wästberg)
Med vinkelslip fixar man allt! |
Pick-up |
En båtägares brevlåda |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar