Hauling the anchor in Rodriguez Key |
(In English below)
Har haft lite avbrott i vår segling (och bloggskrivning). Vi
var hemma i Sverige en hel månad i samband med jul. Hade bröllop för vår yngste
son, firade Kerstins mors 99-års födelsedag samt jul- och nyårsfirande med barn
och barnbarn. Balance låg under tiden
vi var hemma förtöjd i Vero Beach Marina. Kom tillbaka till Balance i januari och har sedan fortsatt
söderut.
På vår väg söderut låg vi ankrade några dagar i Boca Raton
lite norr om Fort Lauderdale. Där hade vi sällskap med amerikanska båten Mad Romance med Jeff och Mindy. 2016
seglade vi tillsammans i OCC-rallyt från Curacao – Colombia – San Blas – Panama
– San Andres – Providencia – Honduras. Trevligt återseende.
Efter Boca Raton tog vi oss sedan vidare till Fort
Lauderdale där vi med lite tur fick plats på en liten privat billig marina. Där
hade vi sällskap med David och Marilyn på Blue
Yonder. David och Marilyn är vänner till oss sedan i höstas.
När man passerar den första bron i Fort Lauderdale finns där
en skylt med texten: ”Welcome to Fort Lauderdale, the Yachting Capital of the
World”. Onekligen ligger det något i detta. I Fort Lauderdale kan man nog få
tag på allt som har med båt att göra. Dessutom en mycket trevlig stad att vara
i ett tag. Vi blev nog kvar lite längre än vi ursprungligen tänkt och detta
hade med vädret att göra. Vi hade ganska dåligt väder ett tag. Det var blåsigt
och kallt. Så kallt att vi tidvis fick köra vår dieselvärmare. Kanske stannade vi lite längre pga det trevliga sällskapet vi hade med David och Marilyn.
Vi pysslade om Balance under tiden i Fort Lauderdale,
renoverade sjövattenpumpen och gjorde några andra mindre reparationer.
Provianterade och fyllde upp våra förråd.
Från Fort Lauderdale tog vi oss sedan ner till Marathon som
ligger i Florida Keys. Där hälsade vi på hos våra vänner Lynn och Russell som
har ett hus där. Övernattade ett par nätter vid deras brygga medan vi hade koll
på väderprognoserna som visade ett passande väderfönster till söndag den 4
februari.
På söndagskvällen lämnade vi Marathon och satte kurs mot
Varadero på Cuba. Det är nu fjärde gången vi korsar Golfströmmen och det är
alltid lite spännande. Allt gick bra och efter 108 sjömil var vi i Marina
Gaviota, Varadero. Enligt instruktionerna ropade vi upp marinan 12 sjömil före
ankomst. Fick svar direkt och man frågar vilken flagga vi seglar under, hur
många vi är ombord och från vilken hamn vi kommer.
Dockmastern ropar upp oss när han ser att vi är på väg in
och anvisar oss plats vid inklareringsbryggan. Hann inte stänga av motorn innan
Harbor Master och en läkare med stetoskop runt halsen var ombord. Läkaren undrade
över vårt hälsotillstånd samtidigt som han agerade tolk för HarborMastern som
hade ganska många frågor om utrustningen ombord. Frågade bl.a. om hur många
gps:er vi har. Där svarade vi kanske inte helt korrekt då jag i hastigheten
inte tänkte på gps:er som finns i våra telefoner, gps-puckar till pc:n,
reserv-gps i grabbagen osv. Satellittelefon får man inte använda på Cuba och
därför förseglade man den. Sedan kom två personer från jordbruksdepartementet
och gick igenom vår kyl och frys. Man får inte ha med sig kyckling, ägg,
citrusfrukter och lite annat. De såg glada ut när vi sa att vi inte hade
kyckling men såg mellan fingrarna när vi sa att vi hade ägg.
All den tekniska utrustningen ombord fotograferades och även
vi själva blev fotograferade. Hela proceduren tog ca en timme och alla var
mycket trevliga och vänliga.
Nu är vi på Cuba!
Passing Miami on our way south |
Morning in Rodriguez Key |
(In English)
Have had a
break in our sailing (and blogging). We were home in Sweden for a whole month
in connection with Christmas. Had a wedding for our youngest son, celebrated
Kerstin's mother's 99th birthday, Christmas and New Year's celebration with
children and grandchildren. Balance was tied up in Vero Beach Marina while we
were at home. Came back to Balance in January and continued on our way
south.
On our way
south we were a few days in Boca Raton a little north of Fort Lauderdale. There
we had company with the American boat Mad
Romance with Jeff and Mindy. In 2016 we sailed together in the OCC rally
from Curacao - Colombia - San Blas - Panama - San Andres - Providencia - Honduras.
Nice reunion.
After Boca
Raton, we went on to Fort Lauderdale where we were lucky to get a slip in a little private cheap marina. There we had
company with David and Marilyn at Blue
Yonder. David and Marilyn are friends to us since last fall.
When you pass
the first bridge in Fort Lauderdale there is a sign with the text:
"Welcome to Fort Lauderdale, the Yachting Capital of the World."
Undoubtedly there is something in this. In Fort Lauderdale you can get on
everything that's got to do with a boat. In addition, a very nice city to be in
for a while. We probably stayed a little longer than we initially thought and
this had to do with the weather. We had quite bad weather for a while. It was
windy and cold. So cold that we sometimes had to run our diesel heater. Maybe we also stayed a little longer because of the nice neighbors we had. We made some maintenance on Balance while in Fort Lauderdale,
renovated the seawater pump and did some other minor repairs. Provisioned and
filled up our stores.
From Fort
Lauderdale we then went down to Marathon located in the Florida Keys. There we stayed
with our friends Lynn and Russell who have a house there. Stayed for a couple
of nights at their dock while we watched the weather forecasts which showed a
suitable weather window for Sunday, February 4th. On Sunday evening we left Marathon and headed
for Varadero in Cuba. It is now the fourth time we cross the Gulf Stream and it
is always a little exciting. Everything went well and after 108 nautical miles
we were in Marina Gaviota, Varadero. According to the instructions, we called
up the marina 12 nautical miles before arrival. Received an answer immediately
and they asked which flag we are sailing, how many we are on board and from
which port we are coming.
The dockmaster calls us on the radio when he sees that we are on our way in
and tells us how to get to the clearance dock. I did not even have time to turn
the engine off before Harbor Master and a doctor with stethoscope around his
neck were aboard. The doctor wondered about our state of health while being the
interpreter for the Harbor Master who had quite a few questions about the
equipment on board. Asked, among other things, about how many gps we have.
There maybe we did not answer correctly when I did not think of GPS that we
have in our phones, GPS pucks to the PC, spare gps in the grabbag and so on.
Satellite phones should not be used in Cuba and therefore it was sealed. Then
two people came from the Ministry of Agriculture and went through our fridge
and freezer. You must not bring chicken, eggs, citrus fruits. They looked happy
when we said we did not have chicken but saw between their fingers when we said
we had eggs. All the technical equipment
on board was photographed and we ourselves were photographed. The whole
procedure took about an hour and everyone was very nice and friendly.
Now we are in Cuba!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar