Anchorage at Pine Island |
(In English below)
Vår hemresa blev en kamp mot klockan. Hade en flygning bokad den 25 mars. Vi kände att situationen blev osäker med flygavgångar då vi hörde att flygbolagen håller på att ställa in avgångar. Valde då att ändra vår bokning till den 22 mars. Denna avgång blev senare annullerad. Lyckades då boka ett flyg med Norwegian den 20 mars. Två dagar före avgång ändrade man avresan från Orlando till Miami. Tog oss fyra dagar att ta oss från Vero Beach till Green Cove Springs Marina. När vi kom dit hade vi en dag för att göra iordning båten för landförvaring. Ta ner och vika alla segel, ta ur luften ur gummibåten och packa ihop den, vi lyfter in livflotte och utombordsmotor i båten. Byte av oljor och filter på motorn. Packa ihop och göra iordning, städa.
Nästa morgon var lyftet på land bokat men blev inte så tidigt som sagt vilket gjorde att vi fick lite mer tid att göra iordning ombord.
Lifting Balance on the hard in Green Cove Springs |
Folding sails and preparing for storage |
USA har ännu inte stängt sina gränser för ankommande båtar. Dock har vissa hamnar och marinor stängt. När vi kom till Green Cove Springs Marina pratade man om att stänga ner verksamheten pga Corona-viruset. Vilken tur att de inte gjort det innan vi fick lyft på land!
Sista kvällen i Green Cove Springs sov vi över hos Pam som är OCC Port Officer i Green Cove Springs. Avresedagen tog vi vägen via Customs & Border Protection i Jacksonville där vi får deponera vårt båtregistreringsbevis. Detta eftersom vi f.n. inte har något cruising permit i USA. Vi har s.k. ”decal” och problemet är inte så stort. Därefter hyrbilen till flygplatsen i Miami.
Visiting Pam the last night in Green Cove Springs |
The "decal" from CBP |
Flygbokningen var med Norwegian via Gatwick, London. Därefter till Helsingfors. Hade bokat SAS från Helsingfors till Stockholm och därifrån till Göteborg. Avgången från Helsingfors till Stockholm var dagen efter ankomsten till Helsingfors. Vi var lite bekymrade över detta då Finland har inreseförbud pga Corona-viruset. Skulle medfört övernattning på flygplatsen i Helsingfors. Kom på att vi kunde flyga RyanAir direkt från London till Göteborg. RyanAir avgår dock från Stanstead Airport som ligger norr om London. Gatwick ligger söder om London. Bokade hyrbil på Gatwick och körde till Stanstead. Vi visste inte säkert om vi hade möjlighet att komma in i England med hänsyn till Corona som stängt de flesta gränser. Det visade sig dock inte vara något problem och vi kom in i England. Fick vänta på avgång några timmar på Stanstead. I dessa Corona-tider var det ingen servering på restaurangerna på flygplatsen. På en del av restaurangerna sålde man ”take-away” men man fick inte sitta i restaurangerna. Inget öl eller vin serverades någonstans.
Restrictions due to the Corona almost everywhere |
Landade på Landvetter, Göteborg vid 22-tiden. Hyrbilsfirmorna på Landvetter var naturligtvis stängda och vi övernattade på flygplatsen i avvaktan på att de öppnade kl 10 nästa dag. Fick en hyrbil och tog oss hem.
Denna segelsäsong har inte blivit som vi planerat. Reparationer efter kollision med en stock har medfört lång tid på varv och sedan har Corona-viruset påverkat slutet på säsongen en hel del och ledde också till att vi valde att avbryta, ta Balance på land och flyga hem.
Vi hoppas att Corona-situationen förbättras under sommaren och att vi kan återvända till Balance i höst men ingen vet något om hur det blir med detta.
Eftersom Balance nu står på land och vi är hemma på Bohus-Malmön i Sverige gör vi nu ett uppehåll i bloggen tills vi är tillbaka ombord på Balance.
(In English:)
Our return journey was a battle against the clock. Had a flight booked on March 25. We felt that the situation became uncertain with flight departures when we heard that the airlines are canceling flights. We chosed to change our booking to March 22. This departure was later canceled. Then managed to book a flight with Norwegian on March 20. Two days before departure, the departure was changed from Orlando to Miami.
Took us four days to get from Vero Beach to Green Cove Springs Marina. When we got there we had one day to prepare the boat for storage on the hard. Taking down and fold all the sails, remove the air from the dinghy and fold it, we take the life raft and the outboard engine into the boat. Replacement of oils and filters on the engine. Pack up and prepare, cleaning.
The next morning, the lift on the hard was booked but did not arrive as early as said, which meant that we had a little more time to prepare the boat.
The United States has not yet closed its borders for arriving yachts. However, some ports and marinas have closed. When we arrived at Green Cove Springs Marina they talked about closing down the business because of the Corona virus. What a lucky thing they didn't do it before they took us on the hard!
Last night in Green Cove Springs we slept over at Pam's OCC Port Officer in Green Cove Springs. The departure day we made our way via Customs & Border Protection in Jacksonville where we deposit our boat registration certificate. This is because we do not have a cruising permit in the United States at the moment. We have so-called "decal" and the problem is not so big. Thereafter the rental car to the airport in Miami.
The flight booking was with Norwegian via Gatwick, London. Then to Helsinki. Had booked SAS from Helsinki to Stockholm and from there to Gothenburg. The departure from Helsinki to Stockholm was the day after arrival in Helsinki. We were a little concerned about this as Finland has closed their borders due to the Corona virus. Would have resulted in an overnight stay at the airport in Helsinki. Found out that we could fly RyanAir directly from London to Gothenburg. However, RyanAir departs from Stanstead Airport which is north of London. Gatwick is located south of London. Booked a rental car at Gatwick and drove to Stanstead. We did not know for sure if we had the opportunity to enter England with regard to Corona which has closed most borders. However, it turned out not to be a problem. Had to wait for departure a few hours at Stanstead. In these Corona times, there was no serving at the restaurants at the airport. Some of the restaurants had "take-away" but you were not allowed to sit in the restaurants. No beer or wine was served anywhere.
Landed at Landvetter, Gothenburg at 10 p.m. The car rental companies at Landvetter were of course closed and we stayed overnight at the airport until the car rental company opened at 10am the next day. Got a rental car and took us home.
This sailing season has not become as we planned. Repairs after a collision with a log have taken a long time at Thunderbolt Boatyard and since then the Corona virus has affected a lot at the end of the season and we later chosed to cancel, take Balance on the hard and fly home while it is possible to do so.
We hope that the Corona situation will improve during the summer and that we can return to Balance in the fall, but no one knows anything about how it will be.
Since Balance is now on the hard and we are at home at Bohus-Malmön in Sweden, we are now taking a break from the blog until we are back on board Balance.
Hej Staffan o Kerstin!
SvaraRaderaTobbe o Eva här med Forgus 36 an Moana. Vi har träffats tidigare på Canarias.
Ligger nu på Isla Mujeres.
Funderar på att lämna båten på Green Cowes Springs marina i april.
Är ni kvar där med båten?
Antar att det funkar bra där. Ni har ju legat där några år.
Eller vad säger ni?
Segla Väl!
Tobbe Eva
Hej på er!
SvaraRaderaJa vi har ju landförvarat hos Green Cove Springs Marina några år. Marinan är relativt billig och har för att vara i Florida ett relativt orkanskyddat läge eftersom den ligger ca 35 miles från kusten. Standard på sanitetsanläggningar är relativt dålig. Vi har dock trivts ganska bra när vi varit där då det är en trivsam stämning bland seglarna som har sina båtar där. OCC har två trevliga Port Officers i GCS.