On the ICW |
(In English below)
När man anländer med fritidsbåt till USA får man ett cruising permit som gäller i 12 månader. Vårt cruising permit utfärdades för nästan fyra år sedan och är därmed utgånget sedan länge. En oro vi hade var huruvida Customs & Border Protection skulle kunna betrakta vår båt som importerad och därmed kräva oss på moms för båten. Den uppkomna sitiuatonen kan naturligtvis skyllas på Covid.
Kontaktade CBP i Jacksonville som var mycket tillmötesgående och hjälpsamma. När vi lämnar en hamn utfärdas en Clearance 1300. Vi kontaktar sedan CBP-kontoret i den hamn vi ankommer. Därefter utfärdas en ny Clearance 1300 till följande hamn. När klareringen utfärdas har vi 48 timmar på oss att lämna. Egentligen kostar det pengar för varje klarering men vi har en s.k. decal, en slags årsavgift som innebär att man inte behöver betala.
Enligt CBP i Jacksonville skall hela administrationen kunna utföras via e-mail. När vi kom till Fort Pierce saknade jag e-mail adressen och ringer och frågar efter adressen. Får till svar: Vi har inte e-mail. Men vi har fax. 2022!
Vi har nu färdats söderut från Green Cove Springs och ankommit till Vero Beach City Marina, ca 225 sjömil. Gjort stopp vid Sisters Creek i Jacksonville, Pine Island, Daytona och Cocoa. När vi seglar med Clearance 1300 får vi inte lov att gå iland förrän vi når slutdestinationen.
New bridge in Daytona |
Sista dagen vid motorgång längs Intracoastal Waterway får vi plötsligt inget sjövatten till motorn. Motortemperaturen på väg mot 90° när vi stoppar motorn och glider av från leden där vi ankrar. Kollar impellern och den är hel och det kommer vatten fram till pumpen. Men pumpen går inte. Att segla till Vero Beach i den svaga motvinden i den smala leden var inte att tänka på. Ringde till Boat US där vi varit medlemmar sedan 2016 när vi kom till USA. Boat US har bärgningsbåtar längs hela kusten. Boat US har lokalkännedom och kunskap om tillgängliga marinor där man kan få hjälp. De ringde runt till alla marinor i området som antingen var fullbelagda eller hade för litet djupgående för vår båt. Beslutades att bogsera oss ända till Vero Beach, en sträcka om ca 27 distansminuter.
Under pandemin nedgraderade jag vårt medlemskap från ”Gold” till ”standard”. Tyvärr har jag glömt att ändra tillbaka medlemskapet när vi nu är tillbaka efter Covid-stoppet vilket innebar att bogseringen blev ganska kostsam. Kontaktade vårt svenska försäkringsbolag Pantaenius. De ställde upp med förträfflig snabb och god service. Inom fyra dagar hade jag full ersättning utbetald till mitt bankkonto.
Marinan i Vero Beach är en boj-marina. Vid bojarna ligger man vid högsäsong upp till tre båtar i bredd. När vi anländer bogserade av Boat US tillåter de oss inte att ligga vid boj eftersom vi inte har fungerande motor. Captain Joe på Boat US drar oss då till ett ankringsområde strax norr om boj-området. När vi anländer är det mörkt. Vår entré var inte diskret med blinkande röda och gula varningsljus på bogserbåten vid passerandet av hela boj-området. Alla har sett oss!
Old and new pump and drive unit |
Demonterade sjövattenpumpen och konstaterar direkt att drivkopplingen på motorn som överför kraft till sjövattenpumpen gått sönder. Också axeln på pumpen är deformerad. Fick kontakt med Diesel Services of America som håller till i Fort Lauderdale. De hade inte delarna i lager men kunde se att de fanns hos Volvo US i Mississippi. Vi beställer och de skickas från Mississippi kl 16 och vi har dem tillhanda följande dag kl 12. Efter 30 minuters montering fungerar allt som det skall igen.
Vi har nu fått en boj-plats på marinan. Ligger förtöjda ihop med en båt med en ensamstående mamma med tre skolbarn som bor på sin båt. För oss blir detta bra då hon kan ha tillsyn av vår båt när vi nu reser hem till Sverige bl.a. för att fira jul, hugga ved och en del annat. Tills vi reser hem har vi semester i trevliga Vero Beach.
On the beach in Vero Beach |
(In English:)
When you arrive by recreational boat in the USA, you get a cruising permit that is valid for 12 months. Our cruising permit was issued almost four years ago and has therefore expired a long time ago. One concern we had was whether Customs & Border Protection could consider our boat as imported and thus claim VAT on the boat. The situation can of course be blamed on Covid.
Contacted CBP in Jacksonville who were very accommodating and helpful. When we leave a port, a Clearance 1300 is issued. We then contact the CBP office in the port we arrive. A new Clearance 1300 is then issued to the following port. Once the clearance is issued, we have 48 hours to leave. Actually, it costs money for each clearance, but we have a so-called decal, a kind of annual fee that means you don't have to pay.
According to CBP in Jacksonville, the entire administration must be able to be carried out via e-mail. When we got to Fort Pierce I did not have the e-mail so I phoned them to ask for the address. Got the answer: We don't have e-mail. But we have fax. 2022!
We have now traveled south from Green Cove Springs and arrived at Vero Beach City Marina, approximately 225 nautical miles. Made stops at Sisters Creek in Jacksonville, Pine Island, Daytona and Cocoa. When we sail with Clearance 1300, we are not allowed to disembark until we reach our final destination.
On the last day of motoring along the Intracoastal Waterway, we suddenly get no seawater for the engine. The engine temperature heading towards 195° F when we stop the engine and slide off the trail where we anchor. Checks the impeller and it is intact and water reaches the pump. But the pump doesn't work. Sailing to Vero Beach in the slight headwind in the narrow stretch was out of the question. Called Boat US where we have been members since 2016 when we came to the US. Boat US has tow boats all along the coast. Boat US has local knowledge and knowledge of available marinas where you can get help. They called around to all the marinas in the area that were either full or had too little draft for our boat. Decided to tow us all the way to Vero Beach, a distance of about 27 nautical miles. During the pandemic, I downgraded our membership from "Gold" to "Standard". Unfortunately, I forgot to change the membership back when we are now back after the Covid stop which meant that the towing became quite expensive. Contacted our Swedish insurance company Pantaenius. They provided excellent fast and good service. Within four days I had full compensation paid into my bank account.
The marina in Vero Beach is a buoy marina. At the buoys, in high season, there are up to three boats rafted together. When we arrive towed by Boat US they won't allow us to moor because we don't have a working engine. Captain Joe at Boat US then pulls us to an anchorage area just north of the buoy area. When we arrive it is dark. Our entrance was not discreet with flashing red and yellow warning lights on the tug as it passed the entire buoy area. Everyone has seen us!
Dismantled the seawater pump and found immediately that the drive clutch on the motor that transmits power to the seawater pump had broken. The shaft of the pump is also deformed. Got in touch with Diesel Services of America located in Fort Lauderdale. They did not have the parts in stock but could see that they were available at Volvo US in Mississippi. We order and they ship from Mississippi at 4pm and we have them the next day at 12. After 30 minutes of assembly everything is back to normal.
We have now got a mooring at a bouy in the marina. Rafted together with a boat with a single mother with three school children living on her boat. For us this will be good as she can keep an eye on our boat when we now travel home to Sweden to celebrate Christmas, chop wood and some other things. Until we travel home, we have a vacation in nice Vero Beach.
Vilka äventyr ni är ute på,modiga ni!
SvaraRaderaKul att ni delar med er.Önskar er härliga dagar .Kan man säga God Jul redan🌲🌲🌲
Imponerad av ert mod o kunnighet på att lösa problem! Ha en fin avslutning i Vero Beach o God Jul hemma i Sverige 🇸🇪
SvaraRadera