Cartagena är för oss en mycket positiv överraskning.
Cartagena som grundades på 1500-talet är en både gammal stad och ny och modern
stad på samma gång.
Den gamla stadsdelen är omgärdad av en ringmur och
innehåller mysiga gator och gränder. Butiker, gatuförsäljare, trevliga
restauranger, folkliv, vänliga människor. I kontrast till den gamla staden står
moderna skyskrapor. Staden verkar expansiv. Det byggs överallt.
När vi igår varit på utflykt och återvände till båten var
det en annan båt på ankarplatsen vars ankare tappat fäste. Ägaren var inte
ombord. En annan båt hade strax innan vi kom tillbaka hört en smäll.
Olyckligtvis var det mot vår båt den draggande båten landat. Snabbt kom flera till hjälp. Med
våra dingar kunde vi tillsammans trycka undan den draggande båten från vår båt.
Samtidigt var det någon som via mobiltelefon fick tag på ägaren som kom
tillbaka till sin båt ganska snabbt. Skadorna inskränkte sig till ett spräckt
glas i babordslanternan.
Vi har träffat Sylvia och Arne från svenska båten Chiquitita. Sylvia och Arne är välkända
profiler bland alla svenska långseglare i Karibien. De har seglat här i nitton
år och det var väldigt trevligt att träffa dem och få ta del av deras
historier.Vi har hört varandra på det skandinaviska nätet på SSB-radion under
de tre åren vi seglat här och det var roligt att träffa dem IRL. För närvarande
har de Chiquitita på land här i
Cartagena för en del reparationsarbeten. Det skandinaviska nätet är kl 08 varje dag på 8182 mHz och
är ett trevligt sätt att hålla kontakt med övriga seglare i Karibien.
Idag var det dags för den kanadensiska båten Arena att lämna rallyt. Frances och
Nigel har varit ute och seglat i sju år, bl.a. i Medelhavet, med sin vackra 53
fots sloop. De är på väg hem till Vancover och det är en liten bit dit. Ca 6000
sjömil då de troligen måste gå via Hawaii. Roligt att ha träffat dem. Avsked är
alltid tråkiga men hör till seglarvärlden. Ser med fasa fram mot dagen i början
på maj när vi ska ta avsked av alla trevliga rallydeltagare på en gång.
Just nu håller vi på och förbereder seglingen till San Blas.
San Blas är ett ö-område nära Panama som befolkas av Khuna-indianer. Seglingen
dit innebär att båten behöver provianteras för ca en månad. I San Blas finns
inte mycket proviant att handla.
Vi har blivit varnade för att bunkra diesel här i Colombia.
Anledningen är att de har s.k. biodiesel vilket är samma typ av diesel som
finns i Sverige. Den innehåller vegetabiliska oljor vilket kraftigt ökar risken
för bakterietillväxt i dieseltankarna som i sin tur kan leda till stopp i
bränslefilter med motorstopp som följd. För att minska riskerna för beväxning i
tankarna blandar man i ett gift i dieseln när man tankar.
Det finns en skillnad på dieseln i Sverige och Colombia.
Priset är ca 6,80 SEK/liter.
Spännande som vanligt... Börjar längta till Karibien. ;-)
SvaraRaderaMen din egen segling genom Svarta Havet och Medelhavet är ju också en spännande färd!
RaderaVi rekommenderar att gå till San Blas södra ände för att uppleva den genuina Kunakulturen. Rallyt går förmodligen till den norra delen som är mer turistiskt. Isla Pinos i södra delen är lämplig och lätt att angöra. Johan o Birgitta
SvaraRaderaVi klarerar in i Povenir och tänker sedan segla runt i ö-världen
RaderaVilken tur att skadorna inte vart värre - Läser som ni vet allting som ni skriver - med stor behållning... Blev förvånad nu - är det tre år redan! Jösses vad tiden går fort... Tack för att ni delar med er - ni skriver så bra och har alltid så fina bilder... Må bäst!
SvaraRaderaRoligt att du är med oss! Ses till sommaren!
SvaraRadera