Blå Ellinor på väg mot Aruba |
Om 2016 fortsätter som det började blir det åtminstone ett fantastiskt seglingsår. Vi lämnade Spanish Water på nyårsdagen och seglade till Westpunt på Curacao där vi ankrade tillsammans med Moody Mistress (CAN) och Blå Ellinor (SE). En härlig ankarvik där vi kunde ta oss ett bad efter att ha varit i Spanish Water ett tag där man inte gärna badar.
Seglingen till Westpunt var en härlig undanvindssegling med
vind på 25-30 knop, emellanåt upp till 35 knop. Båtfart 7-9 knop. Toppnotering
10,5 knop. Segelsättning var endast kuttergenuan.
Planen var egentligen att från Westpunt gå direkt till
Colombia men seglingsplaner ändras ju alltid och vi bestämde att vi skulle ta
ett stopp i en ankarvik på Aruba innan vi fortsatte. Vi hade tänkt göra detta
stopp utan att klarera in på Aruba men det visade sig vara omöjligt då
kustbevakningen har stenkoll på ankommande båtar och anmodade oss att gå till
inklareringskajen.
När man lägger till vid inklareringskajen kommer tjänstemännen
från Immigration och Customs och möter båtarna. Man fyller i dokumenten och de
tar dem med sig och kommer tillbaka efter en stund. Fungerar väldigt smidigt.
Dock var detta första gången vi varit med om att få båten genomsökt av Customs.
En kraftig man med jättestora svarta skor och en kvinna. (Hon hade inte lika
stora skor). Det verkade som de var mest intresserade av eventuella vapen och
harpungevär. När vi nu är inklarerade på Aruba stannar vi nog ett par dagar och
tittar på ön.
När vi navigerar i Europa är vi vana vid System A som
innebär att man har röda märken om babord och gröna om styrbord när man angör
en hamn. I Karibien gäller inte detta utan där är det tvärtom, alltså grönt om
babord och rött om styrbord. Men på ABC-öarna (Aruba, Bonaire, Curacao) är det
samma regel som i Europa. Men det finns undantag. Vid angöring av Oranjestad
söderifrån är det rött om styrbord och grönt om babord men vem har sagt att
navigation är enkelt.
Grannen på ankarplatsen i Oranjestad |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar