Translate

söndag 3 januari 2016

Curacao till Aruba

Blå Ellinor på väg mot Aruba






















Om 2016 fortsätter som det började blir det åtminstone ett fantastiskt seglingsår. Vi lämnade Spanish Water på nyårsdagen och seglade till Westpunt på Curacao där vi ankrade tillsammans med Moody Mistress (CAN) och Blå Ellinor (SE). En härlig ankarvik där vi kunde ta oss ett bad efter att ha varit i Spanish Water ett tag där man inte gärna badar.

Seglingen till Westpunt var en härlig undanvindssegling med vind på 25-30 knop, emellanåt upp till 35 knop. Båtfart 7-9 knop. Toppnotering 10,5 knop. Segelsättning var endast kuttergenuan.

Planen var egentligen att från Westpunt gå direkt till Colombia men seglingsplaner ändras ju alltid och vi bestämde att vi skulle ta ett stopp i en ankarvik på Aruba innan vi fortsatte. Vi hade tänkt göra detta stopp utan att klarera in på Aruba men det visade sig vara omöjligt då kustbevakningen har stenkoll på ankommande båtar och anmodade oss att gå till inklareringskajen.

När man lägger till vid inklareringskajen kommer tjänstemännen från Immigration och Customs och möter båtarna. Man fyller i dokumenten och de tar dem med sig och kommer tillbaka efter en stund. Fungerar väldigt smidigt. Dock var detta första gången vi varit med om att få båten genomsökt av Customs. En kraftig man med jättestora svarta skor och en kvinna. (Hon hade inte lika stora skor). Det verkade som de var mest intresserade av eventuella vapen och harpungevär. När vi nu är inklarerade på Aruba stannar vi nog ett par dagar och tittar på ön.

När vi navigerar i Europa är vi vana vid System A som innebär att man har röda märken om babord och gröna om styrbord när man angör en hamn. I Karibien gäller inte detta utan där är det tvärtom, alltså grönt om babord och rött om styrbord. Men på ABC-öarna (Aruba, Bonaire, Curacao) är det samma regel som i Europa. Men det finns undantag. Vid angöring av Oranjestad söderifrån är det rött om styrbord och grönt om babord men vem har sagt att navigation är enkelt.

Grannen på ankarplatsen i Oranjestad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar