Translate

söndag 22 november 2015

Tillbaka på Bonaire

Balance vid boj på underbara Bonaire

Vi klarerade ut igår, onsdag, och har därefter 24 timmar på oss att lämna landet. Vädret vid avgång var inte riktigt som prognosen förutsagt. Efter alla avsked på bryggan kom vi småningom iväg. Att vi skulle få motvind visste vi men hade enligt prognosen räknat med 10-20 knops vindhastighet men när vi kom iväg var vinden drygt 25 knop. Vi tuggade på för maskin mot vinden och upptäcker att när motorn får jobba på lite hårdare än normalt går temperaturen på motorn upp och närmar sig risk för kokning. Bestämmer oss för att gå in till en ankarvik vid Newport Sand.

Curacaos kustbevaknings helikopter flög över oss på låg höjd några minuter efter att vi ankrat och visade att de har koll på oss.

Efter några timmar hade vinden mojnat något och vi tog upp ankaret och fortsatte. Under tiden hade vi fyllt på kylarvätska på motorn och byt jokerventilen i toaletten som blivit full med vatten.

Kom fram till Bonaire vid 21. Vi var inte speciellt oroliga för att angöra Bonaire i mörker då vi varit där tidigare och vet hur det ser ut. Problemet var att hitta en boj i mörkret men det löstes genom att vi fick hjälp av två hyggliga killar i en dinge. När vi förtöjer i bojen hör jag någon som ropar ”Staffan”. Det visar sig att vi blivit granne med holländska Hallberg-Rassy 36:an Wildeman som vi träffade på Curacao.

På Bonaire ligger alla gästbåtar på boj då det är förbjudet att ankra. Detta för att man är rädda om den fantastiska korallbottnen som finns här. Vattnet är kristallklart. Antal fiskarter är störst i hela Karibien. Förutsättningarna för dykning är magnifika.