Translate

måndag 26 november 2018

Säsongsavslutning med segling Fort Lauderdale till Bermuda (maj 2018)























(In English below)

Min vän David Bridges frågade om jag ville hjälpa honom att segla Blue Yonder från Ft Lauderdale till Bermuda. Detta eftersom Marilyn behövde vara med på barnbarns examinationer vid den aktuella tiden. Marilyn skulle sedan flyga till Bermuda och segla vidare med David till Azorerna och Europa.

Tackade ja till erbjudandet och David hämtade mig med bil i Green Cove Springs när jag fått Balance på land efter att han varit hemma i Virginia med Marilyn. Vi körde sedan till Blue Yonder i Ft Lauderdale. Hade en del jobb att göra på Blue Yonder innan avsegling. Reparation av Blue Yonders Max Prop-propeller tog en vecka i anspråk. Proviantering och en del annat före avgång.

Småningom kom vi iväg från Ft Lauderdale. Prognoserna sade att vi hade ett regnområde att ta oss genom men därefter skulle vi ha skapliga förhållanden. Prognoserna stämde inte riktigt. När vi kom ut i Golfströmmen och seglade norrut med omkring 3 knops medström fick vi ett oerhört kraftigt regnväder över oss samtidigt som vinden vände och vi fick 20 knop vind mot oss och mot strömmen.  (Man säger att hård vind mot ström blir som att klappa en katt åt fel håll) Vi valde då att i mörker gå in i Palm Beach där vi ankrade och stannade 36 timmar. Sedan fortsatte vi mot Bermuda.

Hade en segling med en del regn de första dagarna. Motström 1-2 knop nästan hela vägen. David har ett Monitor vindroder på Blue Yonder vilket är samma typ av vindroder som vi har på Balance. Vindrodret styrde perfekt hela vägen. Den seglade sträckan blev 1044 sjömil men sträckan över grund blev 911 sjömil. Seglingen tog oss 154 timmar till St George, Bermuda.

Blue Yonder är en Valiant 40 ritad av den amerikanske konstruktören Robert Perry. En trygg och bekväm långfärdsbåt. 

Under seglingen tillämpade vi ett vaktschema med 3-timmars vakter. Vid vaktbytena rapporterade vi till varandra huruvida vi siktat andra fartyg på väg vilket vi nästan aldrig gjorde. Dock, vid ett tillfälle säger David: ”Jag har sett ett skepp……..ett rymdskepp!” Påpassligt hade han lyckats få upp mobiltelefonen och lyckades ta bild på händelsen.

I St George hade vi några avkopplande dagar och träffade några gemensamma OCC-vänner. Davids vänner Bob och Betsy guidade runt oss och bjöd hem oss på middag och berättade om livet på den intressanta och vackra ön. Efter några dagar på Bermuda flög jag sedan till New York där jag tog ett Norwegian-plan till Oslo där Kerstin hämtade mig med bil.

Marilyn kom sedan tillbaka till Blue Yonder och David och Marilyn seglade sedan vidare mot Europa via Azorerna.
New flags on Blue Yonder before arriving abroad























Blue Yonder anchored in St George, Bermuda


























































Spaceship!





































































In English:
Seasonal ending with sailing Fort Lauderdale to Bermuda (May 2018)
My friend David Bridges asked if I wanted to help him sail Blue Yonder from Ft Lauderdale to Bermuda. This because Marilyn had to attend grandchildren's examinations at the time. Marilyn would then fly to Bermuda and sail with David to the Azores and Europe.

I said yes to the offer and David picked me up with a car in Green Cove Springs when I got Balance on the hard after he had been home in Virginia with Marilyn. We then drove to Blue Yonder in Ft Lauderdale. Had some work to do at Blue Yonder before leaving. Repair of Blue Yonder's Max Prop propeller took a week. Providing and some other things before departure.

Finally we left Ft Lauderdale. The forecasts said we had a rain area to get through, but then we would have good conditions. The forecasts were not correct. When we got into the Gulf Stream and sailed north with about 3 knots of current, we got an incredibly heavy rain over us while the wind turned and we got 20 knots of wind against us and against the current. (It is said that tough wind towards current becomes like petting a cat in the wrong direction) We then chosed to go to Palm Beach where we anchored and stayed 36 hours. Then we continued towards Bermuda.

Had a sailing with some rain the first few days. 1-2 knots of current against us almost all the way. David has a Monitor windvane on Blue Yonder which is the same type of wind vane we have on Balance. The Monitor steered us perfectly all the way. The sailed distance was 1044 nautical miles, but the distance over the ground became 911 nautical miles. The sailing took us 154 hours to St George, Bermuda.

Blue Yonder is a Valiant 40 designed by American designer Robert Perry. A safe and comfortable cruising boat.

During the sailing we used a watch schedule with 3-hour guards. At the shift we reported to each other whether we had seen any other ships on way which we almost never did. However, at one occasion, David says: "I've seen a ship ………a spaceship!" He managed to pick up his mobile phone and managed to picture the incident.

In St. George we had some relaxing days and met some common OCC friends. David's friends Bob and Betsy guided us around and invited us to dinner and told us about life on the interesting and beautiful island. After a few days on Bermuda I flew to New York where I took a Norwegian plane to Oslo where Kerstin picked me up by car.

Marilyn then returned to Blue Yonder and David and Marilyn then sailed to Europe via the Azores.




  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar