Translate

söndag 7 februari 2016

An island to oneself

När man seglar i San Blas är det fullt möjligt att få en ö för sig själv. Nästan lika lätt som i Bohuslän en solig dag i november!

För det mesta seglar man i öst-västlig riktning. Vinden är oftast nordlig. Detta innebär att man vanligtvis seglar halv vind. Ibland lite för om tvärs och ibland lite akter om tvärs. För navigering i San Blas är Eric Bauhaus bok "The Panama Cruising Guide" det allenarådande verktyget. Vanliga plottrar stämmer inte med verkligheten i San Blas. Kartskisserna i Bauhaus bok finns digitaliserade och kan användas i sjökortsprogrammet Open CPN. Vi använder dessa kartor i Open CPN och det har åtminstone hittills fungerat perfekt. (Tack till Håkan på Unicorn)

Innan vi kom till San Blas hade vi hört att det inte gick att proviantera någonting. Det bor 55.000 människor här och det är ju klart att de måste kunna handla mat. Några mindre städer/byar finns och där finns också affärer. Inte precis ICA Maxi men det går att handla konserver, ägg, frukt och grönsaker. Ibland kommer en fruktbåt med ganska omfattande sortiment  av frukt och grönsaker. När man ligger ankrad kommer ofta indianer i sina kanoter förbi och vill sälja kokosnötter, bananer, fisk och hummer. Om det handlar om överlevnad är väl hummer ett OK alternativ….

Vi träffade Sören som ensamseglar Maxi 95:an Lady Elaine på Martinique för ungefär ett år sedan. Vi seglade samtidigt från Martinique till Bonaire där vi dök och umgicks en tid. Seglade sedan ungefär samtidigt till Curacao där vi tog upp vår båt och åkte hem till Sverige över sommaren. Sören var dock kvar och seglade småningom vidare och hamnade i San Blas där han nu seglat omkring i fyra-fem månader.

Vi har nu träffat Sören igen och seglat ihop några dagar. Sören är kompis med en indian som heter Arkine. Arkine bor i Playon Chico nära Snug Harbour.

Igår tog Arkine med oss på en hike i regnskogen som slutade vid ett vattenfall någon dryg timmes vandring in i skogen. På vägen tillbaka fick ordet "regnskog" bokstavlig betydelse. Ett entimmes skyfall fick vi över oss och var genomvåta när vi var tillbaka.

Då ville Arkine visa sitt hem och sin by. Playon Chico är en ö som har landförbindelse via en gångbro i betong.. Byn eller staden har 3000 invånare och sex olika kyrkor. Romersk-katolska kyrkan, mormoner, baptister, Jehovas vittnen m.fl. Dessutom finns en egen Kuna-religion så det är bara att välja vad man vill tillhöra. Det finns tre hövdingar i byn och varje dag har man möte i kongressen. Hövdingarna sitter i mitten, kvinnorna på en sida och männen på andra sidan. Där avhandlas och beslutas allt som har intresse för invånarna. Demokrati fullt ut!

För att komma till Arkines hem fick man gå genom hela byn. Arkine hade ett fint läge för sin hydda med strandtomt. Utanför hyddan satt flera kvinnor som arbetade med att sy molas. Det var Arkines fru och svägerska, svärmor m.fl. Dessutom många barn som lekte. Vi köpte några molas av Arkines fru.

Den moderna tiden gör sitt intåg även bland indianerna. I de flesta hyddorna finns färg-TV apparater. Det finns en vattenledning från bergen som förser byns invånare med tryckvatten. Vattenklosetter har man också i hyddorna. Kl 16 varje dag städas gatorna i byn så det är rent och snyggt där man bor. På öns läsida ser det dock förskräckligt ut med drivor av engångsartiklar, plastpåsar, PET-flaskor m.m

På en del ställen i San Blas finns mobiltäckning. Därigenom kan man om man köper sim-kort ha internetuppkoppling. Vi har inte brytt oss om det och är utan internetkontakt hela tiden i San Blas. Det går att maila till oss på balance(at)mailasail(dot)com