Translate

tisdag 1 mars 2016

Panama-kanalen


Lägg märke till loken som "håller" fartyget






















Ungefär en vecka har vi tillbringat på Shelter Bay Marina i Colon, Panama. Marinan är belägen strax innanför de enorma vågbrytarna som skyddar infarten till Panama-kanalen vid dess östra mynning mot Karibiska havet.

Marinan är en ganska stor och fin marina och kanske den dyraste vi besökt. Kallas också ”Shelter Pay Marina”…. Området där marinan är belägen har tidigare varit amerikansk militärbas och ligger ganska ”offside”.

Vi har gjort ett par utflykter härifrån. Vi gjorde en gemensam utflykt med de flesta av våra rallykompisar till Panama City med två övernattningar på hotell. På vägen till Panama City gjorde vi ett studiebesök vid Gatun locks och tittade när ett containerfartyg slussade genom. Fartyget var byggt efter Panama-kanalens maxmått. Kallas ”Panamax”. Slussarna togs i drift 1913 och det största fartyget som fanns vid den tiden var Titanic. Slussarnas maxmått dimensionerades för att kunna klara världens största fartyg. Därför är ”Panamax” = Titanics mått.

Just nu håller man på att färdigställa en ny slussled med betydligt större slussar. Kapaciteten för containerfartyg som nu går genom kanalen är ca 4300 containrar medan den nya slussleden gör det möjligt att passera med fartyg som har kapacitet om 13.000 containrar. Gatun-sjön som när den byggdes var världens största konstgjorda sjö utnyttjas till bristningsgränsen. Utöver att den förser Panama City med dricksvatten så går det också åt enorma mängder vatten vid driften av slussarna i Panama-kanalen. Till den nya slussleden har man byggt reservoarer som gör att man skall kunna återvinna 60% av vattnet som används vid slussningen.

De områden i Panama som inte är bebyggda är till stor del djungel och vildmark. När man bygger de nya slussarna är det många vilda djur som störs. Man tar dock ett seriöst ansvar för de vilda djuren och flyttar dem till nationalparksområden. Vi blev själva vittnen till utplacering av en orm och en sengångare.

I Colombia och Panama är in- och utklareringsrutinerna tämligen komplicerade. Så komplicerade att man anlitar en agent som tar hand om proceduren och besöker tull- och immigrationsmyndigheterna åt oss.

Imorgon, tisdag 1 mars, ska vi få våra pass tillbaka och räknar med att lämna Shelter Bay Marina kl 18 med kurs mot St Andres, ca 220 sjömil.

Sengångare

















Tillbaka i frihet

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att höra era målande berättelser. Tillsammans med era underbara bilder borde det bli en givande reseskildring i bokform av er när ni kommer hem. Kram till er från Anette o mig

    SvaraRadera
  2. Tack Berne för kommentar. Roligt att ni följer oss på vår segling!

    SvaraRadera